کد مطلب:276820 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:224

مشکل شناخت سفیانی اول
از مجموع این سه حدیث چنین استفاده می شود كه: اصهب، و ابقع و ابرص، سه فرد مختلف اند كه محل خروج آنها سرزمین «شام» است، ولی درعین حال: اگر در این احادیث دقت كنیم، می بینیم كه به هر حال، هم نام «سفیانی» و هم نام اصهب و ابقع و ابرص، در آنها دیده می شود، به علاوه، با آن كه در نخستین حدیث كه از امام باقر علیه السلام درباره ی آن هیچ گونه توضیحی داده نشده است.

بنابراین گرچه از مجموع روایاتی كه درباره ی سفیانی نقل نمودیم می توان نتیجه گرفت كه تردیدی در امكان وجود دو جنایت كار به عنوان «سفیانی» نیست ولی از آنجا كه از یك سو در پاره ای از این روایات درباره خروج دو سفیانی، آشفتگی هائی وجود دارد كه تطبیق الفاظی چون:اصهب و ابقع و ابرص را با «افلق» به عنوان سفیانی اول مشكل می سازد، و انسان را در حقیقت شناخت وی دچار تردید می نماید و از سوی دیگر، بیشتر حوادث رقت باری كه قبل از ظهور مبارك حضرت ولی عصر -عجل الله تعالی فرجه- در سرزمین مصر و عراق شام و ایران، در رابطه با خروج اصهب وابقع و سفیانی رخ می دهد، با نهضت «خراسانی» كه سیدی هاشمی است و در ایران قیام می كند ارتباط پیدا می كند از اینرو:

نگارنده خود را ناگریز می بیند، توضیحات فشرده ای را بصورت «چند تذكر» به اصل



[ صفحه 62]



بحث بیافزاید، و در ضمن آن، روایات دیگری را كه در كتب معتبره ی حدیث شیعه و سنی نقل شده، دسته بندی كرده نمونه هایی را ارائه كند، تا بدینوسیله خوانندگان هم به آشفتگی هائی كه در برخی از روایات راجع به خروج اصهب و ابقع و سفیانی وجود دارد آگاه شوند، و هم نسبت به روایات مربوط به سفیانی اول، از سرگردانی و سردرگمی نجات یابند، و هم نگارنده را- كه جز تحقیق و بررسی روایات مربوط به علائم ظهور هدف دیگری نداشته است در مورد نقل بعضی از روایات- معذور دارند.